Gå til indhold

Værdigrundlag

Kort om vision, kerneopgave og selvfølgelig de 6 værdier, som samlet udgør Bo og Naboskabets værdigrundlag

Forord

Bo og Naboskab Sydlollands værdigrundlag er et af de bærende elementer i vores daglige virke.
Det er her man som medarbejder kan læse og forholde sig til grundelementerne i den pædagogiske praksis.
Vores værdigrundlag er udsprunget af 2 overordnede formuleringer i form af en vision samt beskrivelse af kerneopgaven.

Vision:

Bo og Naboskab Sydlolland; en institution hvor alle bidrager til,
at borgernes trivsel og udvikling er det fælles 3.

Kerneopgaven:

Vores tilgang til den enkelte borger tager udgangspunkt i neuropædagogik – et kendskab til hjernen og dens betydning for, hvordan vi som mennesker agerer og reagerer, opfatter og relaterer os til hinanden, for derved at forstå, støtte og udvikle den enkelte borger og skabe progression og trivsel.
Som supplement til vores værdigrundlag findes der en række politikker og retningslinjer som løbende bliver udviklet igennem de normale kanaler såsom ledelse, faglige vinkler, arbejdsmiljø, og slutteligt vedtaget i vores MED.

Værdigrundlaget består af 6 værdier:

1: Gode boliger til borgerne

  • borgeren er glad og føler sig godt hjemme i sin bolig
  • borgeren er med til at bestemme, hvordan der skal se ud i egen bolig
  • der er en god atmosfære i og omkring boligen

2: Relevante tilbud og beskæftigelse samt et godt indholdsrigt liv for borgerne

  • borgeren er glad for sit arbejde og beskæftigelse
  • borgeren udvikler og fastholder sine færdigheder
  • borgeren har mulighed for at være sammen med andre
  • borgeren oplever ture, udflugter, ferieture og fester so
  • relevante og spændende
  • borgeren har gode muligheder for at besøge og få besøg af familie og venner
  • borgeren udøver selv- og medbestemmelse og oplever deraf indflydelse på eget liv

3: Dygtige medarbejdere

  • borgeren oplever medarbejderne som tillidsfulde medarbejdere
  • borgeren får den hjælp der er behov for
  • borgeren oplever at medarbejderne er nærværende
  • borgeren har høj grad af medbestemmelse og planlægning i dagligdagen
  • de svageste borgere har altid en særlig opmærksomhed

4: Høj etik og moral

  • respekt og ligeværdighed er gældende bland borgere, medarbejdere og pårørende
  • borgere og medarbejdere føler sig værdifulde
  • omsorg og pleje med respekt for den enkeltes behov vægtes højt
  • der er en god omgangstone mellem medarbejdere og borgere
  • der er ansvarlighed og egenkontrol i det daglige arbejde

5: Godt samarbejde intern og eksternt

  • der er tillid og åben dialog
  • aftaler holdes overfor borgere og blandt medarbejdere
  • alle samarbejdspartnere oplever, at der er et godt samarbejde med Bo og Naboskab Sydlolland
  • de pårørende oplever, at de bliver godt modtaget, og at der altid er tid til en snak
  • der er en synlig, understøttende og anerkendende ledelse

6: Positiv og udviklingsorienteret arbejdsplads

  • medarbejderne er engagerede og glade for deres arbejdsplads
  • medarbejdernes faglighed opkvalificeres løbende til gavn for borgerne
  • medarbejderen oplever en personlig udvikling gennem sit arbejde og møder med en positiv indstilling
  • medarbejderne er gode til at bruge hinandens ressourcer
  • der er en høj grad af medindflydelse i det daglige arbejde
  • der er plads til humor i hverdagen såvel blandt borgere som blandt medarbejdere